Leeuwarden klaar voor Hoofdstad van de Smaak

Een jaar lang genieten van eerlijk en lekker eten van dichtbij. Dat is een van de belangrijkste doelstellingen van Leeuwarden als Hoofdstad van de Smaak in 2015. Het hele jaar door zullen er dan ook activiteiten zijn, waarbij de regioproducten in de spotlights staan.  Vanochtend zijn alle plannen gepresenteerd tijdens een persbijeenkomst in het stadhuis van Leeuwarden.

Hoofdstad van de Smaak werkt daarin samen met ruim dertig partners, leveranciers, horecabedrijven, onderwijsinstellingen, bestaande culinaire evenementen en musea.
Het Smaakjaar begint op 13 februari met de officiële opening van het Smaakparadijs in het Natuurmuseum Fryslân. Het atrium wordt omgebouwd tot een waar Smaakparadijs, waar kinderen kennismaken met de basissmaken zoet, zout, zuur en bitter en met oude, nieuwe en spannende smaken. Op zondag 22 maart is er JazzNtaste. In de binnenstad van Leeuwarden treden in een aantal horecagelegenheden jazzformaties op en worden heerlijke hapjes geserveerd. Een paar dagen later komen foodbloggers naar Friesland om met regioproducten te werken. Op moeder- en vaderdag organiseert Hoofdstad van de Smaak in samenwerking met Landschapsbeheer Friesland een speciale Sneinspicknick bij boeren op het land.
Het zwaartepunt van het Smaakjaar ligt in september. Dan is de landelijke Week van de Smaak. In deze week wordt in Leeuwarden de landelijke Held van de Smaak gekozen en wordt het Groot Liwwarder Diner georganiseerd. Lennard Drogendijk, voorzitter van de Stichting Hoofdstad van de Smaak: ‘Er ligt een mooi programma, waarmee we alle doelgroepen kunnen bereiken. Friesland heeft prachtige producten, die deze aandacht zeker verdienen. Met deze titel willen we Leeuwarden en de provincie culinair op de kaart zetten.’
Een van de belangrijkste doelstellingen van Hoofdstad van de Smaak is consumenten bewuster om te laten gaan met hun eten. Daarbij zijn de speerpunten ambachtelijk, seizoensgebonden, diervriendelijk en duurzaamheid. Fryslân wordt in 2015 ook als culinaire hotspot gepromoot en dat moet de afzet van regioproducten vergroten. En Hoofdstad van de Smaak richt zich op kinderen, er komen kooklessen en een educatieproject op scholen.