Live cooking met Greydanus

Aardappelgroothandel Greydanus uit Heerenveen zet zich dit jaar op grote schaal in voor Hoofdstad van de Smaak. Tijdens het Smaakparadijs in de voorjaarsvakantie in het Natuurmuseum Fryslân wordt er live gekookt, zorgt het bedrijf voor stempelaardappels en oude, bijzondere groenten om te proeven. ‘Eten verbindt mensen en het is fantastisch om aan mensen uit te leggen dat wij dichtbij zoveel mooie, unieke producten hebben,’ aldus Tjalke Stoelwinder, boegbeeld bij Greydanus als het gaat om Smaak en nationale Held van de Smaak 2014.

Daarnaast ondersteunt Greydanus ook bij JazzNTaste op 22 maart. Een paar dagen later komen Foodbloggers naar Leeuwarden om met Friese regioproducten te koken. Ook daarbij ondersteunt Greydanus. En er is het plan om workshops op scholen te geven. ‘Door kinderen al jong bewust om te laten gaan met eten, zullen ze dat later ook doen. Jong geleerd, oud gedaan.’ Tjalke Stoelwinder is vooral druk met het Smaakparadijs. ‘Daar hebben we zin in. Live koken en kinderen en hun ouders of pakes en beppes laten proeven wat lekker eten van toen en nu is.’

Spruitjes special

Een oerhollandse groente, bomvol vitamen;  het spruitje. Op onze website en op facebook extra aandacht voor deze groente.

De producties zijn van Project I, eerlijk en groen. Dit is een coachingstraject van de gezamenlijke hogescholen in Leeuwarden om mensen aan het werk te helpen en duurzaam eten te promoten.

 

 

Leeuwarden klaar voor Hoofdstad van de Smaak

Een jaar lang genieten van eerlijk en lekker eten van dichtbij. Dat is een van de belangrijkste doelstellingen van Leeuwarden als Hoofdstad van de Smaak in 2015. Het hele jaar door zullen er dan ook activiteiten zijn, waarbij de regioproducten in de spotlights staan.  Vanochtend zijn alle plannen gepresenteerd tijdens een persbijeenkomst in het stadhuis van Leeuwarden.

Hoofdstad van de Smaak werkt daarin samen met ruim dertig partners, leveranciers, horecabedrijven, onderwijsinstellingen, bestaande culinaire evenementen en musea.
Het Smaakjaar begint op 13 februari met de officiële opening van het Smaakparadijs in het Natuurmuseum Fryslân. Het atrium wordt omgebouwd tot een waar Smaakparadijs, waar kinderen kennismaken met de basissmaken zoet, zout, zuur en bitter en met oude, nieuwe en spannende smaken. Op zondag 22 maart is er JazzNtaste. In de binnenstad van Leeuwarden treden in een aantal horecagelegenheden jazzformaties op en worden heerlijke hapjes geserveerd. Een paar dagen later komen foodbloggers naar Friesland om met regioproducten te werken. Op moeder- en vaderdag organiseert Hoofdstad van de Smaak in samenwerking met Landschapsbeheer Friesland een speciale Sneinspicknick bij boeren op het land.
Het zwaartepunt van het Smaakjaar ligt in september. Dan is de landelijke Week van de Smaak. In deze week wordt in Leeuwarden de landelijke Held van de Smaak gekozen en wordt het Groot Liwwarder Diner georganiseerd. Lennard Drogendijk, voorzitter van de Stichting Hoofdstad van de Smaak: ‘Er ligt een mooi programma, waarmee we alle doelgroepen kunnen bereiken. Friesland heeft prachtige producten, die deze aandacht zeker verdienen. Met deze titel willen we Leeuwarden en de provincie culinair op de kaart zetten.’
Een van de belangrijkste doelstellingen van Hoofdstad van de Smaak is consumenten bewuster om te laten gaan met hun eten. Daarbij zijn de speerpunten ambachtelijk, seizoensgebonden, diervriendelijk en duurzaamheid. Fryslân wordt in 2015 ook als culinaire hotspot gepromoot en dat moet de afzet van regioproducten vergroten. En Hoofdstad van de Smaak richt zich op kinderen, er komen kooklessen en een educatieproject op scholen.

‘Beste Meester Worstmaker van het jaar’

Willem Feenstra, worstmaker bij familiebedrijf Weidenaar uit Dokkum heeft de titel ‘Beste Meester Worstmaker van het jaar’ binnengesleept. De 33-jarige worstmaker heeft de opleiding ‘Meester Worstmaker’ het beste afgerond met een 9,6 voor Worstmakerij Vak-techniek en een 9,9 voor Ambachtelijke Bereiding.

De opleiding, waar slechts een handvol worstmakers aan mogen deelnemen, is een initiatief van Het Worstmakers Gilde. De bedoeling van de opleiding is om de vakkennis op een nog hoger peil te brengen, door middel van theorie- en praktijktoetsen.

Ieder jaar wordt een worstmaker uitgeroepen tot ‘Beste Meester Worstmaker’ en Hoofdstad van de Smaak is blij Willem Feenstra te mogen feliciteren met deze titel.

Foto: Marcel van Kammen

Koopmans Koninklijke Meelfabrieken ondersteunt Hoofdstad van de Smaak

Koopmans Koninklijke Meelfabrieken gaat Hoofdstad van de Smaak 2015 ondersteunen. ‘Juist door onze ontstaansgeschiedenis als Leeuwarder molenaarsbedrijf én het feit dat we werken met Friese akkerbouwers maakt dat we graag onderdeel willen zijn van Leeuwarden, Hoofdstad van de Smaak’, vertelt directeur Dirk Lodewijk. ‘Voor ons is lokale authenticiteit erg belangrijk, dit past binnen onze puur vanuit de oorsprong- filosofie.’ Koopmans ondersteunt in het Smaakjaar onder andere de startexpositie ‘Smaakparadijs’ in het natuurmuseum Fryslân, als ook de zondagpicknicks in het voorjaar en het Groot Liwwadder diner in september.

Wat ooit in 1846 begon met een bakkerszoon die een kleine rosmolen kocht, is nu uitgegroeid tot een modern ingrediëntenbedrijf. Na verkoop van 2 bedrijven is er een streep gezet onder het retailverleden en is de onderneming weer terug bij de basis. Deze wordt gevormd door Koopmans Meel, leverancier van bloem, meel en toegevoegde waarde oplossingen voor de ambachtelijke- en industriële bakkerij en Laco Crumbs, specialist in foodcoatings. Na een recente verbouwing is het innovatiecentrum KIEM ontstaan. KIEM is dé proeftuin voor nieuwe ontwikkelingen en inspiratiebron voor klanten . Samen met ketenpartners wordt hier gewerkt aan onderscheidende, vernieuwende concepten om de toegevoegde waarde in de keten te verhogen en zo duurzame waarde uit graan te halen.

Schaafsma ‘Meest Markant’ ?

Het worden nog een paar spannende dagen voor Willem Schaafsma. De eigenaar/kok van restaurant Eindeloos in Leeuwarden heeft de titel van ‘Friesland Meest Markante horecaondernemer’ in de wacht gesleept. Dinsdag wordt duidelijk wie nationaal tot ‘Meest Markante horecaondernemer’ wordt verkozen. Schaafsma neemt de strijd op tegen andere provinciale genomineerden.
‘Ik stap er blanco in, voor mijn gevoel ging de landelijke jurypresentatie goed’, aldus een relaxte Willem Schaafsma. Jan Adema, hoofd van de Friese Markantcommissie heeft een goed gevoel over de Friese afvaardiging. ‘Willem verdient de titel en ik weet zeker dat hij met zijn kwaliteiten hoge ogen gaat gooien.’ Maandagavond worden alle genomineerden tijdens het landelijk congres van Koninklijke Horeca Nederland in Amsterdam nog eens in het zonnetje gezet. Dinsdagavond wordt bekend gemaakt wie met de titel naar huis gaat. Hoofdstad van de Smaak wenst Willem Schaafsma veel succes!

Het Smaakparadijs krijgt vorm

Terwijl de meeste mensen genieten van een welverdiende kerstvakantie, wordt er in het Natuurmuseum Fryslân hard gewerkt aan het Smaakparadijs. Het atrium zal van 14 februari t/m 1 maart omgetoverd worden tot een Smaakparadijs. Hoe dat er precies uit komt te zien, is een verrassing. Maar het zal gaan om zout, zuur, zoet en bitter, oude, nieuwe en spannende smaken.

NDC mediagroep mediapartner

NDC mediagroep is mediapartner van Hoofdstad van de Smaak 2015. Het hele jaar publiceren de Leeuwarder Courant en de Friese huis-aan-huisbladen artikelen die verbonden zijn met het thema van Hoofdstad van de Smaak. Ook komen er twee specials in de Sneon en Sneinbijlage van de LC.

Hoofdstad van de Smaak organiseert in samenwerking met de LC speciale diners voor de krantenabonnees. Ook zullen er andere voordelen zijn voor abonnees. ‘Hoofdstad van de Smaak gaat onder andere over eerlijk eten van dichtbij. Daar is op dit moment veel belangstelling voor en daarom sluit het goed bij ons aan’, aldus Yvonne Zoer van de NDC mediagroep.

Samenwerking Friesland College van start

Hoofdstad van de Smaak en de Middelbare Hotelschool Friesland, Friesland College hebben de handen ineen geslagen. In 2015 zal bij verschillende evenementen worden samengewerkt.

Niet alleen bij het startevenement, en ook bij de Moederdag- en Vaderdagpicknick die voor mei en juni gepland staan. Met name de horeca-opleiding zal breed worden ingezet. ‘Mooie kans voor onze studenten en docenten die hun vakmanschap kunnen laten zien.

Leren in de reële praktijk is toch het mooiste’, vertelt opleidingsmanager horeca Krista Jansen. De studenten van de MHF, en hun enthousiaste team van docenten zullen bij verschillende activiteiten ingezet worden in het smaakjaar 2015.